ТЕЛЕФОНИ ДОВІРИ
·
Дитяча лінія 116111 або 0 800 500225 (з
12.00 до 16.00)
·
Гаряча телефонна лінія щодо булінгу
116000
·
Гаряча лінія з питань запобігання
насильству 116123
·
Уповноважений Верховної Ради з прав
людини0800 50 17 20
·
Уповноважений Президента України з прав
дитини044255 76 75
·
Центр надання безоплатної правової
допомоги0800213103
·
Національна поліція України 102
В Україні запроваджено відповідальністьза цькування підлітків
Нещодавно Верховна Рада України ухвалила
ініційований Міністерством юстиції законопроект, який передбачає введення
комплексу заходів для протидії булінгу – агресивного ставлення до інших,
передусім підлітків шкільного віку. Головне територіальне управління юстиції у
Київській області підготувало тези, в яких подано короткий виклад найголовніших
положень нового законодавства.
Що таке булінг?
Булінг – це моральне, або фізичне
насильство, агресія у будь-якій формі, або будь-які інші дії, вчинені з метою
викликати страх, тривогу, підпорядкувати особу своїм інтересам, що мають ознаки
свідомого жорстокого ставлення.
Яка відповідальність передбачена за булінг?
В залежності від
частоти/складу/cпособувчинення правопорушення:
· за вчинення булінгу вперше – штраф від
340 до 850 гривень;
· за повторне вчинення протягом року
після накладення адміністративного стягнення, вчиненння відносно
неповнолітнього, вчинення з особливою жорстокістю – штраф від 1700 до 3400
гривень.
В залежності від суб’єкта:
· за вчинення малолітніми або
неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років – штраф від
340 до 850 гривень накладається на їхніх батьків або осіб, які їх замінюють.
Процедура подання учасниками освітнього
процесу заяв про випадки булінгу (цькування) та порядок реагування на випадки
цькування
1. Особа, яка впевнена у правдивості
своїх показань, була особисто свідком, або отримала достовірну інформацію від
інших осіб про випадок булінгу, у довільній формі пише заяву керівнику закладу
про виявлені нею випадки булінгу чи цькування стосовно учасника освітнього
процесу, зазначаючи, де, коли і за яких обставин був помічений випадок булінгу.
2. Відповідно до такої заяви, директор
школи терміново видає рішення про проведення розслідування із визначенням
уповноважених осіб, створює комісію з розгляду випадку булінгу (цькування) та
терміново скликає засідання.
3. Якщо комісія визнала, що це був
булінг, а не одноразовий конфлікт чи сварка, який не має систематичного
характеру, керівник закладу протягом доби повідомляє про випадок Національну
поліцію та Службу у справах дітей.
4. Рішення комісії реєструються в
окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів всіх
членів Комісії.
5. Потерпілий чи його представник можуть
одразу звертатися до уповноважених підрозділів органів Національної поліції
України чи Служби у справах дітей.
6. У разі, якщо Комісія не кваліфікує
випадок як булінг, а постраждалий не згодний з цим, то він може одразу
звернутись до органів Національної поліції України із заявою, про що керівник
закладу освіти має повідомити постраждалого.
Батьки Костопільського ліцею №1 ім.Т.Г.Шевченка зобов’язані сприяти керівництву закладу освіти у проведенні розслідування щодо виявлених фактів булінгу; виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу в закладі освіти.
Організації, які займаються проблемами булінгу в Україні
Корисні посилання щодо теми антибулінгу
Корисні посилання для учнів, батьків,
педагогічних працівників щодо протидії булінгу
Тип ресурсу |
Назва/ посилання |
Організатор/автор |
Адресат |
Тематика |
Сайт |
UNICEF |
учні, вчителі, батьки |
Психологічне та фізичне насилля серед дітей
шкільного віку, його види і поради батькам, педагогам та дітям як діяти у
складних ситуаціях |
|
Посібники/дослідження |
Міністерство освіти Онтаріо |
батьки учнів початкової освіти, базової та
профільної середньої освіти |
природа булінгу, його види, поради школам щодо
"стратегії безпечної школи" |
|
|
Програма "Повага дією" |
педагогічні працівники |
посібник для вчителя із формування атмосфери уваги,
співчуття і співпраці у класі |
|
|
Не смійся з мене: просвітницько-профілактична програма тренінгових занять |
Програма "Повага дією" |
вчителі, психологи, соціальні педагоги |
поради практичним психологам та соціальним педагогам
щодо профілактики та корекції нетолерантної, агресивної, насильницької
поведінки, створення атмосфери уваги, співчуття і співпраці у дитячому
колективі |
|
Український інститут дослідження екстремізму |
вчителі, психологи, соціальні педагоги |
особливості булінгу в шкільному віці, профілактика
та протистояння булінгу |
|
|
Національна академія педагогічних наук України |
вчителі, психологи |
методичні рекомендації щодо профілактики
суїцидальної поведінки серед дітей |
|
|
НаУКМА, |
вчителі, психологи, соціальні педагоги |
програма підвищення стійкості до переживання
наслідків стресу дошкільнятами і школярами після психотравматичних подій |
|
|
Національна академія педагогічних наук України |
вчителі, практичні психологи |
практичні поради із профілактики та вирішення
конфліктів мирним шляхом і запровадження медіації та відновних практик у
навчальному закладі |
|
|
Всеукраїнська благодійна організація "Український
фонд "Благополуччя дітей" |
вихователі, вчителі початкових класів, психологи,
батьки |
аналіз проблеми сексуального насильства щодо дітей,
застосування сучасних інтерактивних методів та підходів як складової частини
загального виховного процесу |
|
|
Інститут проблем виховання НАПН України |
учні, вчителі, батьки |
формування освітнього середовища, зважаючи на
інноваційні вимоги до його розвитку, запити особистості та потреби
суспільства, держави, а також шляхи і засоби створення Школи, дружньої до
дитини, у теоретико-методологічній, технологічній та організаційній площинах |
|
|
Формування превентивного виховного
середовища загальноосвітнього навчального закладу |
Інститут проблем виховання НАПН України |
вчителі |
теоретико-методологічні засади створення
превентивного виховного середовища закладу загальної середньої освіти |
|
Міжсекторальна взаємодія в умовах
превентивного виховного середовища |
Інститут проблем виховання НАПН України |
вчителі |
теоретичні та методичні основи міжсекторальної
взаємодії в освіті |
|
Проект "Реформування системи кримінальної
юстиції щодо неповнолітніх в Україні" |
вчителі, психологи, соціальні педагоги |
поради практичним психологам та соціальним педагогам
щодо роботи з підлітками групи ризику, в яких спостерігається схильність до
розвитку проблемної поведінки |
|
|
Будуємо майбутнє разом: програма
профілактики конфліктів та правопорушень серед учнівської молоді |
UNICEF, |
вчителі, психологи, соціальні працівники |
програма спрямована
на формування належного рівня усвідомленості підлітками, молодими
людьми власної ціннісної сфери, розуміння та прийняття цінностей іншої
людини, почуття відповідальності за власне життя |
|
Програма тренінгових занять
"Організація роботи з розв’язання проблем насильства в школі" |
Редакційна група: Алєксєєнко М.К., Дендебера М.П,
Соловйова О. Д. |
діти, батьки та педагоги |
попередження насильства щодо дітей в школі |
|
Укладачі: Кацалап В.В., Савкова І.О. |
для учнів 5-11 класів |
орієнтована на профілактику та корекцію проявів
некерованої агресивності та насилля в шкільному середовищі |
|
|
Комплексна програма
соціально-психологічного тренінгу "Нове покоління" |
Укладач: Гончарова-Чагор А.О. |
для учнів 5-11 класів |
орієнтована на профілактику та корекцію проявів
некерованої агресивності та насилля в шкільному середовищі |
|
КІБЕР-БУЛІНГ АБО АГРЕСІЯ В ІНТЕРНЕТІ:
СПОСОБИ РОЗПІЗНАННЯ І ЗАХИСТ ДИТИНИ |
Найдьонова Л.А. |
методисти, вчителі, психологи, соціальні педагоги |
методичні рекомендації |
|
Організація роботи з розв’язання
проблеми насильства в школі |
Всеукраїнська громадська організація "Жіночий
консорціум України" |
вчителі, психологи, соціальні педагоги |
методичні рекомендації щодо попередження насильства
над дітьми |
Статті/корисні посилання |
Ольга Кляпець, старший науковий співробітник
лабораторії соціальної психології особистості Інституту соціальної та політичної
психології НАПН України, кандидат психологічних наук |
вчителі, батьки |
шкільне насилля у ставленні учнів до педагогів |
|
|
Олена Ратінська, дитячий психолог,
гештальт-терапевт, голова відділення дитячої психології Київського Гештальт
Університету |
вчителі, батьки |
насильство серед дітей у школі |
|
|
Богдан Петренко, заступник директора Українського
інституту дослідження екстремізму |
вчителі |
шкільне насилля у ставленні учнів до педагогів |
|
|
Спецпроект "Безпечна школа" |
учні |
насильство серед дітей у школі, його причина і
поради підліткам |
|
|
Богдан Петренко, заступник директора Українського
інституту дослідження екстремізму, спецпроект "Безпечна
школа" |
батьки |
причини насильства серед дітей у школі |
|
|
Stop-булінг. Три проблеми батьків, які
впливають на дитячу агресію |
Микола Кулеба, Уповноважений президента з прав дитини,
спецпроект "Безпечна школа" |
батьки |
насильство серед дітей у школі та проблеми в
поведінці батьків, які впливають на породження дитячої жорстокості та агресії |
|
Юлія Ларіна, дитячий психолог, спецпроект
"Безпечна школа" |
вчителі, батьки |
причини булінгу і поради батькам, як допомогти
дитині |
|
|
Ольга Адажій, дитячий психолог Федерації Крав-мага
Україна, спецпроект "Безпечна школа" |
батьки |
основні види шкільного булінгу та як йому протидіяти |
|
|
Булінг, або шкільне цькування: налякати поліцією не вдасться, що ж
робити? |
Ольга Комарова, Радіо Свобода |
вчителі, батьки |
булінг у школі та протидія йому |
|
Марія Кириленко, Києво-Святошинський центр
соціально-психологічної реабілітації населення |
вчителі, батьки |
причини виникнення насильства серед дітей у школі |
|
|
Проект U-report від UNICEF |
діти, учні |
думка молоді щодо того, як подолати насилля у школах |
|
|
Листа КЗ «КОІППО" |
педагоги, учні |
щодо профілактики насильницьких та агресивних форм
поведінки серед учнівської та студентської молоді |
|
|
Гленнон Дойл |
вчителі |
поради, як успішно боротися з цькуванням серед
школярів |
|
|
Булінг (цькування) у школах: як допомогти
потерпілому, агресору та запобігти булінгу |
Varta1 |
вчителі, школярі |
поради, як успішно боротися з цькуванням серед
школярів |
|
Емілія Воронцова, практичний психолог, науковий
співробітник ДНУ "Інститут модернізації змісту освіти" |
вчителі, психологи, соціальні педагоги |
причини виникнення булінгу, вплив цього явища на
окрему особистість і учнівський колектив в цілому, практичні методи виявлення
постраждалих та булерів, методами профілактики і втручання |
|
Соціальні проекти |
Український інститут дослідження екстремізму,
Управління ювенальної превенції Національної поліції, Інформаційне агентство
«Главком» за підтримки Уповноваженого президента України з прав дитини |
вчителі, батьки, учні |
матеріали, дослідження про булінг в школах,
поради закладів загальної середньої освіти, вчителям, батькам та учням |
|
|
Проект "Не смійся з мене" |
Програма "Повага Дією” (Operation Respect) |
вчителі, психологи, соціальні педагоги |
освітній ресурс, який допоможе у створенні
безпечного та шанобливого середовища, в якому розвиток дитини може
проходити без знущань, цькувань та насилля |
|
Управління ювенальної превенції Департаменту
превентивної діяльності Нацполіції разом із Українським інститутом
дослідження екстремізму |
учні |
про проект ювенальної поліції із протидії та
попередження фізичного та морального насилля у школі |
|
|
UNICEF, агентство Smartica/Skykillers |
учні, батьки, вчителі |
булінг і шляхи формування безпечного середовища (в
рамках проекту для інформування дітей та батьків про булінг було створено
сайт stopbullying.com.ua) |
|
Тренінги/семінари (інші заходи) |
ГО "Студена" |
вчителі початкової школи |
протидія булінгу в початковій школі |
|
|
Благодійний фонд "Kiddo" спільно з
психологом Вікторією Любаревич-Тороховою |
учні, батьки, вчителі |
насилля серед учнів у школі і шляхи вирішення
ситуації |
|
|
UNICEF |
батьки |
підготовка дитини до школи |
|
|
UNICEF |
батьки |
поради для батьків |
|
|
Проект "Стоп шкільний терор"
("Безпечна школа") |
батьки |
булінг, прояви та протидія йому |
|
Відео матеріали |
UNICEF |
батьки |
підготовка дитини до школи |
|
|
UNICEF |
батьки |
поради для батьків |
|
|
Проект «Стоп шкільний терор» («Безпечна
школа») |
батьки |
булінг, прояви та протидія йому |
|
|
Проект "Стоп шкільний терор" ("Безпечна
школа") |
батьки |
булінг у школі, причини та про< |
Немає коментарів:
Дописати коментар